Udskoling
Download PDF-opgaver her ↴
Opgave- og undervisningsidéer
Opgave- og undervisningsidéer
Vejledning
Følgende opgaver og undervisningsideer er delt op i 4 forskellige lektioner, som hver især er designet til at vare ca. 90 min.
Du kan anvende opgaverne enkeltvis, flere ad gangen eller som et længere forløb, hvor eleverne beskæftiger sig med mere end én opgave over flere lektioner. Opgaverne er opbygget således at eleverne primært beskæftiger sig med tekst, informationer og video fra hjemmesiden.
Alle opgaver starter med videooplevelsen, en efterfølgende opsamling, en introduktion til verdensmålene.
Som forberedelse anbefaler vi, at læreren/underviseren læser og researcher på emnet gennem den primære hjemmeside www.ientyndtråd.dk, samt den sekundære hjemmeside www.everydayuniform.dk, som er en fiktiv webshop, hvor man via funktionen “Fashion detective”, oppe i højre hjørne, kan aktivere en digital detektiv, som afslører afgørende informationer om produktionen af en standard t-shirt.
Faglighed
Ved at anvende undervisningsmaterialet arbejder eleverne med kerneområderne:
Politik
- Kompetencemål: Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger.
- Færdighedsmål: Eleven kan diskutere sammenhænge mellem demokrati og retsstat (fx rettigheder og pligter for borgere i Danmark, borgernes retssikkerhed i et demokrati og menneskerettigheder mv.
- Vidensmål: Eleven har viden om demokrati og retsstat, fx grundloven.
Sociale og kulturelle forhold
- Kompetencemål: Eleven kan tage stilling og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.
- Færdighedsmål: Eleven kan beskrive sociale uligheder i Danmark og i verden med begreber og data.
- Vidensmål: Eleven har viden om beskrivelse og måling af social lighed og ulighed.
Samfundsfaglige metoder
-
Kompetencemål: Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder.
-
Færdighedsmål:
- Eleven kan identificere, formulere og gennemføre enkle undersøgelser af samfundsmæssige problemstillinger.
- Eleven kan formidle resultater af en gennemført undersøgelse.
- Eleven kan finde relevante kilder.
-
Vidensmål:
-
Eleven har viden om samfundsfaglige undersøgelsesmetoder.
-
Eleven har viden om brug af kulturteknikker og digitale medier til formidling.
-
Eleven har viden om informationssøgning, herunder med digitale medier.
-